Pojazdy autonomiczne to przyszłość motoryzacji. Eksperci DEKRA od lat wspierają rozwój tej gałęzi branży automotive.

W 2019 roku eksperci z Centrum Technologicznego DEKRA (DTC) w Klettwitz przeprowadzili oceny będące wstępem do jazd testowych minibusu autonomicznego na drogach publicznych w gminie Wusterhausen/Dosse w niemieckiej Brandenburgii.

Testowany pojazd to druga generacja modelu EasyMile EZ10 francuskiej marki Ligier. Autonomiczny autobusik ma sześć miejsc siedzących, jest klimatyzowany i może poruszać się z prędkością do 15 km/h. Przez rok przewoził mieszkańców Wusterhausen/Dosse między centrum miasta a miejscowym rynkiem. Pasażerowie nie musieli płacić za przejazd, więc autobus przyszłości cieszył się olbrzymią popularnością.

Pojazd poruszał się automatycznie, po zaprogramowanej trasie o długości 4 km. Uczestniczył w normalnym ruchu ulicznym, ale na pokładzie cały czas był ludzki kierowca. Gdy była taka potrzeba, np. inny samochód zaparkował na trasie EasyMile’a, przejmował on kontrolę nad pojazdem.

DEKRA testuje pojazdy autonomiczne

Aby EasyMile mógł uzyskać pozwolenie na użytkowanie na drodze, konieczne było przeprowadzenie szczegółowych testów i badań. Tutaj do gry weszli eksperci DEKRA. Zajęli się oni fachowymi pomiarami takich parametrów technicznych, jak: hamulce pojazdu, układ kierowniczy, światła i prędkość maksymalna.

Pojazdy autonomiczne muszą być szczególnie bezpieczne na drodze. Stąd też konieczne były szczegółowe testy obejmujące m.in. pokładowe systemy czujników do zautomatyzowanej jazdy, a także sprawdzenie minibusa pod kątem wymagań dotyczących sterowania ręcznego. Diagności DEKRA przeprowadzili w tym celu szeroko zakrojone testy behawioralne w scenariuszach zautomatyzowanej jazdy. Obejmowały one m.in. kwestię rozpoznawania innych użytkowników dróg i infrastruktury.

Źródło i fot.: DEKRA Solutions